
Jak i czy odchudzać dziecko?
20 lutego 2020
Kiedy jest dobry czas na zajęcia dodatkowe dla dziecka?
20 lutego 2020 Podstawowym narzędziem komunikacji międzyludzkiej jest mowa. Dzieci od najmłodszych lat uczą się posługiwania się słowem, choć każde w innym tempie. Rozwój mowy i tempo owego rozwoju uzależnione jest od wielu zmiennych, głównie od czynników fizjologicznych, środowiskowych czy psychologicznych. Jednocześnie eksperci zauważają wyraźną zależność pomiędzy rozwojem mowy dziecka a rozwojem motorycznym i umysłowym. Stąd też wynika związek pomiędzy terapią logopedyczną i ćwiczeniami z zakresu małej motoryki.
Czym jest mała motoryka?
Rozwój motoryczny człowieka obejmuje rozwój małej i dużej motoryki. Duża motoryka obejmuje sprawność i koordynację ruchu kończyn dolnych i poruszania się jako takiego. Natomiast mała motoryka to między innymi ruchy precyzyjne wykonywane przez ręce i palce. Zaburzenia w rozwoju motorycznym mogą opóźniać, a nawet upośledzać w niektórych przypadkach rozwój innych funkcji psychicznych u dziecka.
Związek pomiędzy rozwojem mowy a motoryką małą
Logopedzi i fizjoterapeuci oraz rehabilitanci dziecięcy są zgodni co do tego, że występuje związek pomiędzy rozwojem mowy a motoryką precyzyjną rąk u dziecka, który ma neurofizjologiczne uzasadnienie. Wszystko dlatego, że w korze mózgowej człowieka ośrodki odpowiadające za ruchy ręki, a więc za motorykę małą, znajdują się w sąsiedztwie ośrodków zawiadujących ruchami artykulacyjnymi.
Artykulacja zależy od powiązania, które ustala się na samym początku życia dziecka, między wyższymi czynnościami nerwowymi a motoryką. W konsekwencji wszelkie opóźnienia dotyczące rozwoju psychoruchowego, w tym małej motoryki, wyraża się również w problemach logopedycznych z artykułowaniem dźwięków. Korelacja ta widoczna jest nawet w życiu płodowym, choć wyraźnie widoczna może być na etapie, kiedy dziecko uczęszcza już do przedszkola.
Połączona terapia logopedyczna i motoryczna
W celu osiągnięcia jak najlepszych rezultatów w terapii logopedycznej i chcąc przyspieszyć rozwój mowy, można łączyć ze sobą ćwiczenia rąk dziecka, czyli ćwiczenia dotyczące małej motoryki z ćwiczeniami stricte logopedycznymi. U najmłodszych pacjentów należy dostosować takie ćwiczenia w taki sposób, aby wszystko odbywało się w ramach zabawy, w której dziecko po prostu będzie z chęcią uczestniczyło. Usprawnienie działania ręki pozwoli na wspieranie terapii logopedycznej i na odwrót.